音のページ(Sound Page)


マリア・ルイサ

小さなサロンでのピアノ発表会にて弾かせてもらいました。コータロー君、小さい子って 人前で弾いて伸びて行きますね。

One of my pupil "Kotaro" played it at a piano recital at a small salon.Yes, children grow by playing in front of audience.

 

 

アルハンブラの想い出

ギターの名曲 F.タレガのアルハンブラの想い出のトレモロ奏法、指をどのように回してゆくのかについて大方のテキストでは、pami pami~の順とされています。事実、これ以外の指の順序で弾いている例は非常に稀で、例外中ではアナ・ヴィドビッチがpmim pmim~で美しいトレモロをきかせてくれています。ここでは今から30年ほど前に自録した 逆順の pima pima~ による「アルハンブラの想い出」をお楽しみ下さい。

F.Tarrega left several pieces that used the tremolo technique, but "Recuerdos de Alhambra"is a masterpiece that is liked by those who do not play the guitar.

The tremolo method uses the human illusion to play the melody sound three times in the order of ring finger(a), middle finger (m), index finger(i), after playing the bass note with thumb finger(p), so that it sounds as if the merody continues without interruption.As for the order of the fingers,there is A.Vidovich who play with "pimi",but here I dard to play in the reverse order of "pima".




ラグリマ

 

ラ・グリマ(涙)という名前をもつこの曲はF. タレガの美しい小品です。曲は深い慈悲に満ちたホ長調で始まり後半のホ短調に引き継がれます。余韻の残る様はギターで俳句を詠んでいるようです。

 

This song, called Lagrima(Tears), is a beautiful piece by F. Tarrega. The song begins in E major, full of deep compassion, and continues into E minor in the second half. The lingering sound is like composing a Japanese HAIKU on a guitar.

 



タンゴNo.3

 

バネラで書かれたタンゴという名の曲がいくつかあります(ハバネラ・タンゴと言います)。キューバのハバナで流行ったリズムで踊るフォークダンスを指しているようです(ハバナ流行ったリズムでハバネラ)。この曲は技術的に見てもギターで弾きやすいイ短調及びイ長調で、スラ―、装飾音符、三度の重音、無理のないポジション移動など、中級者にはうってつけの小品です。

There are some songs named tango written in Habanera (called habanera tango). It seems to be referring to a folk dance performed to the rhythm that was popular in Havana. Technically speaking, this piece is easy to play on the guitar in A minor and A major, and it is a very good piece for intermediate players, with slurs,

 

 




マリア・ルイサ

作曲者のサグレラスは1879年アルゼンチンに生まれたギタリスト兼優れた教師です。アルゼンチンはスペイン語圏でギター音楽が盛んでした。
二十世紀に入って天才少女ギタリトが現れます。それが二十世紀三大女性ギタリストに数えられているマリア・ルイス・アニドです。そしてサグレラスは彼女の名を冠したこの曲を作曲しました。

The author, Sagreras a guitarist and excellent teacher born in Argentina in 1879. Argentina is a Spanish-speaking country where guitar music was popular.
In the early 20th century, a genius girl guitarist appeared. She was Maria Ruisa Anido. And Sagreras composed this song for her.

 

 

 

小ロマンス

 

チェロを思わす出だしかから始まり、一弦上のメロディを効かす中間部そしてギターの得意とするアルペジョにのせたメロディとギターを知り尽くした女流ギタリストL.ワルカ―ならではの小品です。ギターの音域を一番広く使えるホ短調で書かれておりダイナミックな表現が出来る曲でもあります。

Ms. L. Walker, who knows everything about the melody and guitar. from the beginning reminiscent of a cello, to the middle section where the melody is played on the first string, and to the arpeggio, which is the guitar's specialty. This piece is written in E minor, which allows for the widest range of the guitar, and is a song that allows for dynamic expression.

 

 

 

 

月光

 

F.ソルのロ短調の練習曲にタレガの弟子のD.フォルテアがオブリガードを付けた二重奏曲、「月光」と呼ばれ良く知られています。ベートーベンと同時代を生きたF.ソルの作品が印象派のフォルテァの手によってロマンチックな二重奏曲に姿を変えて聴こえてきます。これも私が多重録音をしたものです。


The classical guitarist F. Sor published a collection of Etudes Opus 35 in his later years(1828) at the age of 50, No.22 called "Moonlight" became famous in 1945 due to Andres Segovia's collection of 20 Etudes, but F.Tarrega's pupil D.Fortea added obligade to this piece. This piece is reminiscent of the impressionist C.Debussy or like that.